Tillskott

Tillskott av D-vitamin är rekommenderat för folk som bor långt från ekvatorn såsom svenskar. Det finns många olika tillskott att välja bland. Det viktigaste är att det är Vitamin D3 som man köper och ingen annan form. D3 är den biologiskt aktiva formen av vitamin D i kroppen. En annan sak att beakta är balansen mellan intag av Vitamin A och Vitamin D. Det får inte vara för mycket vitamin A relativt till D vilket är vanligt i tex Sverige under vintermånaderna. Lösningen är att ta ett tillskott med rent vitamin D3 och i övrigt se till att man får i sig sitt dagsbehov av kalcium och fosfor.

Vad gäller dosering så har studier visat att de med brist behöver minst 2000 IU (50 mcg) om dagen för att återfå normala nivåer inom rimlig tid. Det gäller särskilt gravida och ammande kvinnor samt äldre. För maximalt upptag så ta i samband med måltid som innehåller fett då vitaminet är fettlösligt.

D-vitamin Holistic

Ett mycket bra märke där D-vitaminet är utvunnet ur organiskt fårfett. Tillverkaren följer ett rigoröst protokoll för råvaror, tillverkning och processning vilket innebär att du får det allra bästa tillskottet av vitamin D.

D-vitamin från Helhetshälsa för vegetarianer och veganer

I växtriket finns bara vitamin D2, även känt som ergokalciferol, vilket inte är lika effektivt som D3. 1 Dock är det ju bättre än inget tillskott alls och ett självklart val för vegetarianer och veganer.

Referenser

1. Lisa A Houghton and Reinhold Vieth. The case against ergocalciferol (vitamin D2) as a vitamin supplement. Am J Clin Nutr October 2006 vol. 84 no. 4 694-697.